(Govor na proslavi v Zgoniku, 5. 5. 2012)
Včasih pozabljamo, česa se vsako leto v tem
času spominjamo.
Boris Pahor je pred tremi tedni v Narodnem
domu v Trstu opozoril, da so interniranci v nacističnih taboriščih sanjali o
svetu medčloveške solidarnosti. Mnogi so zato ob povratku domov naredili samomor.
Danes, leta 2012, skoraj vsak dan poročajo o
samomorih obupanih podjetnikov in družinskih očetov. Včeraj popoldan v Bologni
so demonstrirale vdove samomorilcev. Vihrale so bele zastave, znamenje vdaje.
Zato pravim, da včasih pozabljamo, česa se
spominjamo.
Če bi res negovali sporočilo antifašističnega
boja, bi Evropa slonela na solidarnosti. Kje pa je tu ta človeška vrlina, če
sestradane pribežnike na morju pošiljamo nazaj v rodne dežele, tiste dežele, ki
jih demokratični zahod elegantno zbombardira.
Zato vlade kupujejo draga letala, istočasno
pa ljudstvu pridigajo o varčevanju in zategovanju pasu.
Včasih pozabljamo, česa se spominjamo. Velja
tudi za naše kraje.
Ponekod se proslavam v spomin na žrtve
fašizma in nacizma pridružujejo še proslave ob obletnicah postavitve spomenika.
Kot bi bil spomenik enako pomemben od tega, kar spomenik simbolizira. Še malo
in bomo proslavljali tistega, ki je mešal malto, in tistega, ki je delavcem
spekel čevapčiče.
Zato vztrajam, da včasih pozabljamo, česa se
spominjamo.
Pozabljamo, kdaj se je začel antifašistični
boj. Mnogi so se fašizmu uprli že takoj. Mislim na mlade primorske idealiste,
ki so okusili konfinacijo, zaslišanja, ricinusovo olje, zapore in prvi ali
drugi tržaški proces. Kako žalostno in boleče, da so nekatere organizacije
decembra prezrle 70. obletnico drugega tržaškega procesa ali pa proslavljale
druge obletnice. In še te z zamudo.
Pozabljamo, pač.
Kdor se je upiral fašizmu in nacizmu je
hrepenel po boljšem svetu, svobode in etike. Kje je danes etika, lahko vidite –
oziroma ne vidite. In pozor, tu ne mislim samo na trenutne škandale, ki
zajemajo domala vse stranke. Mislim tudi na skupnost Slovencev v Italiji. S
kadrovanjem po prijateljskih vezeh ali po političnem ključu so mnoge ustanove
ali organizacije zašle v težave. Sami smo krivi, pa čeprav lahkomiselno valimo
vso krivdo na italijansko državo in na Italijane.
Včasih nehvaležno pozabljamo, da smo v
partizanskih vrstah imeli tudi Italijane.
Italijani pojejo v partizanskem
pevsem zboru Pinka Tomažiča, Italijani prevajajo slovenske knjige, nagrajujejo
slovenske filme, vpisujejo otroke v slovenske šole, zaprošajo za dvojezične
izkaznice, prihajajo v slovensko gledališče ... A nekateri Slovenci bi med nami
in njimi vseeno radi ohranili zid.
Včasih pozabljamo, kaj se dogaja. Tukaj in
zdaj.
V današnjem Trstu se nam odpira krasna
priložnost, da bi se končno udejanila Prešernova želja o sosedu, ki ne bo vrag,
ampak mejak. Mi pa s pogledom v nazaj in s strahom za naprej vztrajamo pri
nekdanjih zamerah. Pozabljamo, da so naše žrtve umrle za svobodo narodov, ne za
nadaljevanje sovraštva med njimi.
Včasih pozabljamo na velike zglede človeštva.
Nelson Mandela je po 27 letih zapora
prikorakal na svobodo in se v štirih letih zavihtel do predsedstva Južnoafriške
republike. V svojo vlado je imenoval tudi tiste, ki so nekoč izvajali politiko
apartheida. Vprašali so ga zakaj; odgovoril je, da če bi še naprej sovražil, bi
mislil nanje in ta misel bi ga oklepala. S tem pa, da se je otresel sovraštva,
je res postal svoboden.
Mi pa pozabljamo na marsikaj, le na sovraštvo
ne.
Drugo svetovno vojno v govorih in pogovorih
površno obnavljamo kot spopad med pridnimi in lumpimi. Vendar zgodovina ni tako
preprosta, kot so pravljice. Na strani zmagovalcev niso vsi imeli čiste vesti.
To smo videli s poboji, z zapiranjem tigrovcev, z Golim otokom, s političnim
preganjajem in partijskim koristoljubjem. In v vrstah poražencev so bile tudi
žrtve usodnih zmot. Povečini jih je zavedla Katoliška cerkev, ki je po letu
1941 mnogo lahkovernih katoličanov poslala v objem okupatorja.
Prav je, da se spomnimo, kaj se je takrat
dogajalo. Ni pa dobro, da se še danes obremenjujemo z zamerami, ki so nastale,
ko še nismo bili rojeni.
Signore e signori.
Non tradurrò quanto ho appena detto.
Ma proseguirò.
Circa un mese fa è passato per
Sales Francesco Guccini. All’inizio della sua carriera ha scritto una canzone
dal titolo Dio è morto. C’è un elenco in quei versi di tutti i modi nei
quali Dio sarebbe morto. Certo, Dio è morto coi miti della razza e nei campi di
sterminio. Ma è morto anche perché lo hanno ucciso le generazioni che sono
venute al mondo dopo il 1945.
Tanto consumismo e poche idee. Tanti partiti e
pochi valori. Tanti soldi e poca ricchezza di spirito.
O per dirla alla Guccini: il
perbenismo interessato, una politica che è solo far carriera, la dignità fatta
di vuoto, gli odi di partito… In tutto ciò Dio è morto. E lo dico da agnostico.
C’è da augurarsi, come conclude
la canzone, che Dio risorgerà nel mondo che faremo. Per il momento stiamo
sbagliando tutto.
L’economia impazzita, l’etica
che è diventata ormai uno scomodo optional, le cosiddette guerre umanitarie.
Oppure, venendo ai luoghi nostri: scritte slovene imbrattate e dall’altra parte
un patriottismo sloveno che troppo spesso degrada in un nazionalismo
sciovinista.
Stiamo sbagliando. Ci metto
dentro anche la mia generazione. Vedo giovani intorno a me che rinunciano ai
sogni. Lavoro e famiglia sembrano essere gli unici obiettivi di una vita
passiva che trasforma in ragionier Fantozzi gente di nemmeno trent’anni. Dicono
di non avere soldi per il cinema e per i viaggi, ma 200 euro per un Cagliari –
Juve si tirano sempre fuori. E la gioia di vivere dura il tutto 90 minuti, poi
si torna alle frustrazioni e all’ozio di tutti i giorni.
Eppure la vita è bella. E’ se
non è bella bisogna combattere per renderla dignitosa. Lo testimoniano tutti
coloro che si sono posti contro il fascismo. Giacomo Matteotti avrebbe potuto
tranquillamente tacere e godere della paga da deputato. Ha agito diversamente.
E gliene siamo grati. Sloveni e italiani. Perché le vittime del fascismo e del
nazismo non si distinguono. Si ringraziano e basta. Dai fratelli Cervi fino
ai Budin, Gruden e Milič dei paesi di questo comune.
Povabili ste me sem, češ da predstavljam
mlado generacijo. Hvala lepa za kompliment.
Obljubim, da bom skušal biti čimdlje mlad, a
ne vem, koliko mi bo uspelo. Želim pa biti predvsem to, kar sem po izobrazbi –
novinar.
In ker je bil pred dvema dnevoma svetovni dan
svobode medijev, naj zaključim z razmišljanjem o tem.
Eden prvih ukrepov fašizma je bila podreditev
medijev. In kaj se dogaja zdaj?
Očitno nekateri pozabljajo, česa se
spominjamo.
T.i. rdeči in t.i. beli bi radi imeli več
vlipa na naše medije. In Primorski dnevnik se medtem ugreza. Vaša občina je s
časopisom izrazila solidarnost. Dobro, ampak jaz kličem novinarjem tega
dnevnika, naj se uprejo temnim sencam in sivim eminencam. Zoper vsakega
zatiralca, pa naj bo tudi iz domnevno prijateljskih krogov, se je treba
postaviti s pokončno hrbtenico. Sporočilo antifašističnega boja negujemo tudi z
zavzemanjem za svobodo izražanja. Tudi tako, da rečemo NE, pa čeprav bi se
ekonomsko splačalo reči DA.
Spoštovane, spoštovani!
Hvala za sonce in zrak, za jezik in obraz,
hvala za življenje. S temi besedami je Miran Košuta sklenil svoj govor na proslavi ob 60.
obletnici osvoboditve. Prireditev je gostila ravno vaša občina.
To je to, kar je danes treba ponoviti vsem,
ki so se uprli fašizmu in nacizmu. Hvala.
Ti spomeniki, kakršen je ta v Zgoniku ali
kakršni so tisti v Gabrovcu, Samatorci, Saležu in še kje, so kraji spomina na
žrtve. K njim pojdimo z občutkom hvaležnosti.
In pojdimo po navdih. Kajti danes nam manjka
prav to.
Esejist in pesnik Aleš Debeljak je pred tremi
tedni v članku z naslovom Ni naprodaj ugotovil, kaj je v današnji
kapitalistični družbi najslabše. Vse ima svojo ceno.
Vse lahko prodamo ali moramo kupiti. Lahko
kupimo celo pravico do onesnaževanja okolja. Prodajamo pa celo lastna čela, da
nanje oglaševalci zalepijo reklamo.
Človek je sredstvo, ni več smoter sam po
sebi. Izginilo je zato blago, ki mu ne moremo dati cene. To so sanje.
In vendar najlepša poglavja v zgodovini vseh
narodov so nastala, ko so v ospredje stopili sanjači. Omenil sem primer mladih
tigrovcev, lahko bi ponovil Luther-Kingov I have a dream. Ne bom
našteval naprej.
Večkrat tovrstne govore sklenemo z vzklikom
Smrt fašizmu, svoboda narodu. Ne vem, če ga je smiselno ponoviti, ne vem, če
smo ga vredni ponavljati.
Bele zastave, ki so jih včeraj v Bologni
nosile vdove, kažejo, da smo brez upanja in brez sanj.
Naj bo zato končni vzklik nekoliko drugačen
in bolj prikladen današnjemu času: smrt zatiranju – svoboda sanjam!
Pozabljamo, da so naše žrtve umrle za svobodo narodov, ne za nadaljevanje sovraštva med njimi. Ta stavek mi je najbolj všeč. Saško
OdgovoriIzbriši